Kan de på jobbintervjuene finne ut at jeg har røyket hasj?

Hei
Jeg røyket hasj for en uke siden, og igår kom politiet og spørte om jeg har røyket hasj fordi var i en leilighet der det kom politi og hasj ble funnet.
Jeg går på skole nå og skal bli offshore lærling på plattform etter sommeren. Kan de på jobb intervjuene finne ut at jeg har røyket selvom jeg pålegger en ren urin prøve? Og er det noen måte og ikke få dette på rullebladet?

Mann, 18 år fra Rogaland
RUStelefonen svarer:
Her er det litt uklart for oss om politiet faktisk tok deg for hasjrøyking eller ikke (eller om du innrømmet bruk eller ikke).
Om du ikke innrømmet bruk ovenfor politiet, eller om de ikke har tatt deg for bruk, er det ingen grunn til at en eventuell arbeidsgiver skal finne ut at du har vært i kontakt med politiet angående dette.
Om du derimot innrømmet bruk, eller på andre måter har blitt tatt for bruk, blir det mer usikkert. Bruk av hasj vil vanligvis straffes med et forelegg, dvs. en bot + en anmerkning på rullebladet.
Det finnes riktignok flere typer rulleblad. Forskjellen mellom disse handler f.eks. om hvilke typer lovbrudd som vil synes, hvor lenge de vil synes, og hvem som kan kreve innsyn i de ulike typene. Med andre ord er det ikke nødvendigvis sånn at et lovbrudd vil være synlig for en arbeidsgiver; dette kommer an på hva slags arbeidssted det er snakk om, hvor lenge det er til du skal intervjues, og hvilken type vandelsattest arbeidsgiveren har rett til å kreve av deg.
Du kan lese mer om de ulike typene rulleblad i denne artikkelen fra Ung.no.