Jeg har funnet en gul/oransje tablett

Jeg har funnet en gul /orange tabelett… med et sort ansikt 2 øyne og en munn… jeg tror jo det er ecstesy men kan se ut som munnen er slett eller sur….

Kvinne, 48 år fra Troms
RUStelefonen svarer:
Vi har dessverre ikke mulighet til å bekrefte eller avkrefte om du har funnet Ecstasy (eller evt. si noe om hvilket annet rusmiddel det kan dreie seg om). Det finnes en enorm variasjon når det gjelder hvordan illegale tabletter ser ut, og hva de inneholder – der har vi dessverre ingen oversikt. Hva vi kan si er at i Norge er det kun Flux som har «øyne og munn», og samtidig også har markedsføringstillatelse. Vi går ut ifra at dette dreier seg om noe annet enn Flux.
Sånn sett har vi to forslag til hva du kan gjøre videre:
– Snakk med den du har funnet tabletten hos, og spør vedkommende direkte om hva dette er. I beste fall vil du få et ærlig svar på dette.
– Ta med tabletten til politiet (eller evt. et apotek) for en vurdering.
Utover dette er det vanskelig å si så mye mer, da vi ikke kjenner detaljene i situasjonen særlig godt. Om du ønsker å snakke nærmere om dette, er du velkommen til å kontakte oss på chat eller telefon i åpningstidene.