Jeg har en i nær familie som er kommet utpå

Hei! Jeg har en i nær familie som er kommet utpå, og trenger hjelp til å peile seg på riktig kurs igjen. Vi er flere i familien som merker endret adferd, og er redd «rus betyr alt». Personen dette gjelder lyver om det meste, stjeler penger fra sin mor og fornekter alt ved samtale/konfrontasjon.
Jeg ønsker å hjelpe han til å hjelpe seg selv, da jeg ikke tror han ser selv hvor langt det har gått. Han er 26, bor bortsatt hjemme med sin mor, «studerer» og sier han ikke får jobb noen steder uten at han egentlig har prøvd.
Hvordan kan jeg på en skånsom, men bestemt måte gå fram i samtale med han, for at han skal forstå at alt det går hardt ut over hans mor (som måtte ta nytt lån på leilighet fordi han stjeler pengene hennes)?
Hvem kan jeg komme i kontakt med for at han skal få hjelp? Hvordan fungerer dette?

Kvinne, 29 år fra Oslo
RUStelefonen svarer:
Hvis han skal ha hjelp, er dette noe han må be om selv. Det enkleste er da å gå til sin fastlege og si hva man sliter med og få henvisning til egnet hjelp. Hvis det er snakk om tung rus, og mer akutte situasjoner, kan dere ta kontakt med Sosial og ambulant akuttjeneste i Oslo.
Hvis han selv ikke ser rusbruken som et problem, er det vanskelig å skulle overtale ham til å ta i mot hjelp. Det kan være veldig nyttig uansett å snakke med ham og utforske dette mer. Vi har en del tips og råd om hvordan å ta opp temaet på våre nettsider.
Når situasjonen er slik du beskriver (han «lyver om det meste, stjeler penger fra sin mor og fornekter alt»), handler det ofte for pårørende om å beskytte seg selv og sette grenser. For eksempel: Hvis denne personen stjeler så mye fra sin mor at hun må ta opp lån for å dekke det, da trenger hun hjelp til å beskytte seg selv mot ham. Dette er noe man kan få hjelp til på et Veiledningssenter for pårørende, eller Piosenteret i Oslo.