Hvor mye malt muskat må man ta for å få rus?

Hei. Jeg lurer på noe. Jeg har hørt at man kan ruse seg på muskat dersom man røyker eller spiser d over en viss mengde men at man som regel vil få ubehagelige bad trip med f. Eks sterk dødsangst.. Det jeg lurer på er hvor mye av en malt pose muskat man må ta for at man får disse virkningene? Og må man spise/svelge dem eller holder det å kun tygge det for så å spytte ut?? Og hvor lang tid tar det før man inntar det til man vil få effekt/symptomer??

Kvinne, 19 år fra Vestfold
RUStelefonen svarer:
Vi gir ikke brukerveiledning, så vi kan dessverre ikke svare deg på hvordan du kan ta muskat. Det vi kan si er at de fleste som prøver dette, oppgir at rusen de får er ubehagelig, og at de føler seg svært dårlige i flere dager etterpå. I større doser kan det være farlig og kreve sykehusinnleggelse. Om du likevel har bestemt deg, bør du holde deg til forsiktige mengder. Merk også at det kan gå ganske lang tid mellom inntak og eventuell ruseffekt (så mye som 3-8 timer ifølge Helsebiblioteket).
Du kan lese mer om muskat i vår artikkel her.