Hvor lenge kan legen kreve at jeg tar slike prøver?

Hei,
Jeg har hadde en periode med økt alkoholforbruk i forbindelse med depresjon, og uten at jeg fikk skikkelig informasjon om hva prøvene gjaldt, tok fastlegen to peth prøver på hhv. 0,36 og 0,42. Etter sistnevnte fikk jeg informasjon om ev. melding til fylkesmann og politi, og har siden da hatt prøver på 0,24 og 0,14. Legen vil fortsette å ta prøver over en lengre periode, og selv om jeg ikke har noe problem med å drikke moderat, opplever jeg dette som veldig inngripende i mitt privatliv uten at jeg har gjort noe kriminelt, og jeg har en diagnose som gjør at jeg tidvis henger meg helt opp i tallene og får en veldig angst for at prøvene skal stige til neste gang. Hvor lenge kan legen kreve at jeg tar slike prøver? Jeg var i bedring og skal starte opp med ny terapi og etterhvert i jobb, men opplever at denne trusselen om melding er veldig ødelegging – på tross av at det ikke er noe problem å ha et moderat forbruk.

Mann, 36 år fra Sogn og Fjordane
RUStelefonen svarer:
Vi har forståelse for at dette kan oppleves inngripende og medføre stress for deg. Årsaken til at legen må følge dette opp er rett og slett at hen er pliktig til det ved mistanke om for høyt alkoholforbruk. Det er nemlig legens ansvar å vurdere om du oppfyller helsekravet til førerkort. Du kan lese regelverket i Førerkortveilederen. På denne siden finner du informasjon om hvor lenge man som regel tar prøver, hvilke kriterier legen vurderer ut ifra osv. Du kan klikke der det står «Veiledning» for utfyllende informasjon.
Du har rett på informasjon om hvilke prøver som blir tatt og hvorfor. Legen har ikke lov å ta prøver av deg uten ditt samtykke. Vi vet ikke hva du legger i at du «ikke fikk skikkelig informasjon», men hvis legen ikke fikk ditt samtykke er ikke det ok.
Siden du ikke har noe problem med å ha et moderat forbruk, og PEth-verdien din allerede har sunket ganske mye, tenker vi at det enkleste for deg vil være å bare fortsette oppfølgingen hos legen din. Du har selvfølgelig også muligheten til å nekte å ta flere prøver, men det kan få konsekvenser for deg i form av at du får kjøreforbud eller mister førerkortet.
Ønsker du å klage på noe vedrørende testing eller legens vurdering kan du gjøre det ved å sende en klage til Statsforvalteren( tidligere fylkesmann).