Hvor kan man få hjelp til å ikke starte med narkotika?

Hei jeg lurer på om hvor man kan få hjelp til og ikke starte med narkotika det er jo lett tilgjengelig og noen ganger kan det være vanskelig og tenke noen andre tanker enn og bare kjøpe og dra vekk fra virkeligheten noen tips om hvordan ikke starte eller noen skumle fakta om narkotika

Annet, 14 år fra Oslo
RUStelefonen svarer:
Vi forstår godt at det kan være vanskelig å stå imot fristelsen, særlig når du møter på dette mange steder. Sånn sett kan det være lurt å prøve å unngå de personene eller situasjonene hvor disse tilbudene vanligvis oppstår, så lenge du er usikker på om du klarer å stå imot.
Videre er det også viktig å ha fokus på det du skriver, «noen ganger kan det være vanskelig og tenke noen andre tanker enn og bare kjøpe og dra vekk fra virkeligheten». Hvis du sliter med vanskelige tanker, vil du kanskje ha glede av å snakke med noen som kan hjelpe deg med å få det bedre. Dette sier vi fordi dersom du klarer å bearbeide de vanskelige tankene på en god måte, vil du forhåpentligvis også redusere fristelsen av å ruse deg.
Du kan finne tips til slike samtalepartnere i denne artikkelen fra Rådet for psykisk helse, eller i denne oversikten fra Ung.no. Se gjerne også vår egen artikkel over tilbud for ungdom, hvor rus er (eller kan være) en del av bildet. Du er selvfølgelig også velkommen til å kontakte oss på chat eller telefon om du vil ta en nærmere prat om dette.
For fakta om narkotika, anbefaler vi våre faktasider om rusmidler. Om denne informasjonen er skummel eller ikke er egentlig litt opp til deg å vurdere, men du vil i hvert fall finne informasjon om mulige virkninger, bivirkninger og skadevirkninger av en rekke stoffer.