Hvor farlig er det å ta kokain en gang i blant?

Hei!
Har et lite spørsmål når det kommer til Kokain.
Har lest utrolig mye om det, og sett diverse dokumentarer/videoer om det.
Mitt spørsmål er følgende: hvis du er ung, frisk, sunn (ikke over vektig på noen måte) ingen form for hjerte sykdommer/går heller ikke på medisiner) hvor farlig kan da kokain være «en gang i blandt»?
Noen artikler står det jo: Det er større risiko for avhengighet enn det er for dødelighet.
Jeg vet det kan skje, men om man ikke røyker til vanlig, og heller ikke drikker når du tar stoffet, hvor farlig kan det da være? Vet det med depresjon, angst osv.. men tror ikke X anntall ganger i året kan skape det?
Skal vel litt til for at hjertet stopper? Spør da jeg er ekstremt nysgerrig og kjenner noen folk i miljøet, som har holdt på en stund, uten særlige utfall!
Takk for svar👍🏼

Mann, 22 år fra Akershus
RUStelefonen svarer:
Det er som med kokain som med de fleste rusmidler, og kanskje med livet generelt. At det er umulig å vite utfallet. Det er først og fremst to farer ved bruk av kokain; ene er faren for avhengighet, og det andre er faren for skader i forbindelse med bruk. Det er selvfølgelig mulig å ta en del forholdsregler som gjør at risikoen for negative helse effekter eller avhengighet blir mindre, men risikofritt vil det aldri bli.  Forholdsregler for å minske risikoen for de begge, kan for eksempel være:
• alltid teste stoffet før du bruker
• bruke sjeldent
• bruke små doser
• ikke kombinere med andre rusmidler
Det er som du sikkert har lest deg til, en del forskning som viser at bruk av kokain over tid øker risikoen for sykdom og skader på indre organer, særlig blodtrykk, hjertet og karsystemet. Hvor ofte eller hvor mange ganger en må bruke kokain før dette er en risiko, finnes det ikke noe fasit på. Dette er som det meste annet, ganske så individuelt. Har man uregelmessigheter eller sykdom i hjertet, er det ekstra risikabelt. Det er ikke alltid en vet om en sårbarhet på forhånd.
Når det gjelder risiko for hver enkelt gang, er risikoen størst inntil 24 timer etter inntak. Enkelte studier viser en økt risiko for hjerteinfarkt i opp til 24 timer etter inntak. Men risikoen er størst under rusen, og risikoen øker med dosen. At du kjenner folk som har drevet på med kokain en stund, uten synlige skader, anbefaler vi deg å ikke ta som «bevis» for noe som helst. Anekdotiske bevis har sjeldent noe for seg når en søker kunnskap. Kunnskapen vi har om kokain, basert på forskning, er at kokain er en av de aller mest skadelige rusmidlene både når det gjelder fysisk helse, psykisk helse og avhengighet. Dersom du likevel ønsker å bruke det, anbefaler vi deg altså å ta forholdsregler som beskrevet ovenfor.