Hva kan gjøres med lege som skriver ut for mye Sobril?

Hei. Jeg er bekymret for min x kjæreste. Hun er en ung jente , og da vi ble sammen gikk ho ut av et forhold med en voldelig narkoman/x narkoman. Han bruker subutex , men tar det ikke på riktig måte. Skyter det inn i blodet med sprøyte. Men meg og min x var sammen i et halvt års tid , og ho har mye problemer psykisk. både pga ting som har skjedd i forrige forhold ho hadde og barndomsrelaterte ting. Ho går på 75mg sobril pr dag , og jeg har vært med henne til lege og tatt del i problemene hennes. Før jul ble ho å lege enig om nedtrapping , og oppstart på cymbalta antideppresiva. Men hele perioden jeg har vært med henne så tar hun mere sobril pr dag enn hva lege har anbefalt ,og går veldig ofte tom i slutten av måneden. Det som da har skjedd er at ho har gått på det svarte marked og kjøpt rivotril for å ha frem til ny resept fra lege kommer. på tiden vi har vært sammen har ho vært med sine venner og eks og festet , og når ho da har kommet hjem er det blitt forklart at tablettene har blitt stjålet. Siste gangen ho nå fikk sobril hentet hun ut 200stk på apoteket. og det er ikke tvil om at hun er hektet på dette. Nå har ho gått tilbake til sin narkoman x , og både jeg og foreldrene hennes er bekymret. Snakket med moren senest i går , men er lite hun kan gjøre , er sikkert ikke mye jeg heller kan gjøre , men denne legen burde ikke få lov til å skrive ut så mange medisiner ei heller holde på så lenge. sobril er jo ment for å brukes i kortere perioder. Legen har tilbydd henne avrusning men dette har hun takket nei til flere ganger , og alikevel skriver han ut i tro om at ho selv skal klare å trappe ned. med andre ord så har ho enten manipulert legen eller så er han bare veldig dårlig lege. hva gjør man i en slik situasjon. hvor kan man melde fra ? legen hennes vet jo ikke hvordan ho driver på og vet neppe at ho er tilbake hos narkoman typen sin igjen. selv driver ho ikke med noe annet enn alkohol og sobril meg bekjent. Selv har jeg ingen rus historikk , er kun en normalt oppegående fyr som folk flest og som er bekymret for livet hennes..håper dere an gi meg noen svar. hilsen bekymret ekspartner.

Mann, 40 år fra Aust-Agder
RUStelefonen svarer:
Vi forstår at du er bekymret, men som du selv skriver, det er lite du og foreldrene hennes kan gjøre dersom hun selv ikke ønsker mer hjelp. Hva som er grunnen til at legen fortsetter å foreskrive Sobril vet ikke vi. Om du tenker at det ikke er til ekskjærestens beste kan du sende en bekymringsmelding til legen, da vet du i alle fall at han har fått flere opplysninger som kan være nyttige.
Hvorvidt det hjelper hvis legen slutter å skrive ut resepter er jo vanskelig å si, særlig siden ekskjæresten allerede benytter seg av «det svarte markedet» når hun trenger mer benzodiazepiner. En lege kan ikke gjøre så mye mer enn å tilby avrusning (som han allerede har gjort), og eventuelt slutte å skrive ut medisiner. Hvis hun selv ikke ser rusbruken som et problem, er det vanskelig for legen å overtale henne til å ta i mot hjelp.
Hvis du ønsker å snakke mer med ekskjæresten din om dette har vi en del tips og råd om hvordan å ta opp temaet på våre nettsider.