Har funnet hasj på rommet til stesønn, hva gjør jeg?

Funnet hasj på min stesønn sitt rom for tredje gang, han er 22 år og bor hjemme . Har også en 17 år gammel jente i verste påvirknings alder boende hjemme. Vet ikke hva jeg skal gjøre med det. Vi har et ok forhold m ingen krangling og har snakket sammen om dette før

Kvinne, 50 år fra Hordaland
RUStelefonen svarer:
Du skriver ikke noe om hva dere har blitt enige om i tidligere samtaler rundt dette. Hvis dere har  vært enige om at hasj ikke skal oppbevares hjemme og/eller ikke skal brukes, og han bryter avtalen dere hadde, kan det være lurt å ta en prat om konsekvenser for løftebrudd?
Han er 22 år og kan således bestemme over seg selv. Men all den tid han bor hjemme hos dere har han et ansvar for å følge de regler som gjelder i deres hus. Det betyr ikke at dere er vanskelige, kun at alle mennesker har et ansvar for å følge regler som gjelder der de oppholder seg. Og hvis reglene som gjelder er vanskelige å overholde går det an å overveie alternativer for bosted.
Vår erfaring er at det er viktig å prate sammen om slike ting, og så langt det er mulig, bli enige om hvordan det skal være hjemme hos dere slik at alle kan trives. Det å bli enige om hvilke konsekvenser som følger løftebrudd kan være lurt å ha drøftet på forhånd slik at det etterhvert går automatikk i det.
Hvis du føler at dere ikke kommer noen vei kan kanskje en samtale på familievernkontor være til hjelp. Dere er også velkomne til å ta kontakt med oss på telefon eller chat.
Tips til videre lesning: Bekymret for noen -barn som ruser seg på narkotika/alkohol.