Han røyker hasj og det går utover nesten alt?

Hei! Jeg har hvert sammen med en fyr i ca 2 år nå. Han røyker hasj, i starten brydde jeg meg ikke noe om det for tenkte at det bare var av og til, men det ble hver dag og gjerne 4-5 ganger om dagen han røyker. Jeg synes det er veldig vanskelig og vet ikke helt hvordan jeg skal takle det. Jeg merker det går utover veldig mye men han mener det ikke gjør det og sier jeg krever for mye. Jeg har også sagt hva jeg synes og at det er vanskelig. Han sier selv hat han ikke er avhending og at det ikker så farlig. Men når du må røyke hver dag så er man jo avhengig. Han har også sagt han skal slutte i ett år nå men ser ingen endre. Jeg vet ikke hvor lenge jeg klarer å være i et forhold der noen røyker og at det går utover nesten alt.

Kvinne, 23 år fra Akershus
RUStelefonen svarer:
Mange opplever det samme som deg når partneren bruker rusmiddel på en slik måte at det ikke er forenlig med ens egne forventninger. Du stiller ikke noe spørsmål, men vi antar at du opplever deg som litt rådløs i situasjonen. Det eneste vi kan si til deg at du må ha tillit til hva du mener er riktig og galt, og stole på deg selv. Er du der at du vil sette et ultimatum «meg eller hasjen», blir det kanskje enda tydeligere om han er avhengig og om han er motivert for å slutte.  Kanskje kan han finne inspirasjon i artikkelen «Hjelp til å slutte med Cannabis» på vår hjemmeside. Han kan også ringe eller chatte med oss hvis han trenger mer informasjon.
Trenger du støtte i din situasjon anbefaler vi deg å ta kontakt med pårørendetilbud der du bor. De fleste tilbudene krever ikke innsøking og du finner oversikt over tilbud til pårørende på HelseNorge