Hallusinasjoner av alkohol

Hei.
Jeg har et problem.Det oppstår de gangene jeg har drukket for mye alkohol.Jeg er ikke snøvlete i praten.Men minnet forsvinner ,jeg får blackout og jeg har tydeligvis hallusinert. I hverdagen er jeg i full jobb og har ikke noen hallusinasjoner i hverdagen.Jeg var på fest igår og jeg så mennesker som ikke var der.Jeg husker ikke dette selv,men ei veninne fortalte meg det.Det har skjedd før også ,kjæresten min har sagt at jeg prater til andre som ikke er i rommet.Som nevnt,jeg husker ikke dette.Men jeg syntes det er ekkelt å få blackout og at jeg får høre om min oppførsel.Kan jeg ha kortvarig rus utløst psykose,eller kan det være at jeg har en alvorlig psykisk sykdom? Det virker så snodig .Er det at jeg har for høy promille?Eller er det at jeg begynner å bli syk.

Kvinne, 28 år fra Vest-Agder
RUStelefonen svarer:
Vi er ikke helsepersonell og kan ikke uttale oss om du har en psykisk sykdom. Det vi kan si er at kraftige hallusinasjoner av alkohol ikke er vanlig. Hallusinasjoner på grunn av alkohol forekommer først og fremst hos personer som har et høyt og langvarig alkoholmisbruk, eller ved alkoholabstinens. Svært høy promille kan gi noe halluasinasjoner, men er ikke vanlig.
Black out er mer vanlig, og skyldes også høy promille.
Hvis dette skjer ofte, bør du som minste tiltak forsøke å drikke langt mindre og holde promillen lavere. Om dette ikke hjelper, bør du vurdere å slutte å drikke alkohol.
Vi anbefaler deg også å snakke med en lege om dette, særlig dersom dette skjer også når du ikke drikker mye.