Går på Antabus for å holde meg borte fra drikkingen

Hei.
Jeg er blitt avhengig av alkohol. Går på antabus for å holde meg borte fra drikkingen. Er ikke en hverdagsdrikker men kjenner sug etter alkohol etter noen dager.
Har problemer med å se for meg et liv som avholdskvinne. Alle mine venner og samboer drikker moderat. Så er omringet av alkohol egentlig. Så hva gjør jeg. Legen sier at alt sitter i hodet.
Ønsker tips fra dere.
Har dere tips

Kvinne, 53 år fra Hordaland
RUStelefonen svarer:
Det er veldig normalt å oppleve dette når du skal slutte å drikke. Det kan virke veldig vanskelig å se for seg et liv som edru. Men mye av dette handler om tid og om trening. Det kan være lurt å ta én situasjon av gangen og ikke tenke at du aldri mer skal drikke igjen. Det kan fort bli deprimerende.
Mange opplever at det når de har vært edru en god stund, blir det lettere og lettere. Men det tar tid, ofte mange måneder før det oppleves mer eller mindre naturlig å være edru.
Det kan hjelpe å be om støtte fra folk du kjenner. F.eks. kan du og samboeren din avtale å være edru begge to i blant. Det går an å la være å servere alkohol når dere selv har gjester. Det er mange ting venner og partner kan gjøre for at dette skal bli enklere for deg.
De fleste opplever også at det kan være veldig viktig å ha noen å snakke med. En du selv ikke kjenner så godt eller er i familie med. Det kan hjelp å ta en prat med legen din om dette. Legen kan henvise deg til et passende tilbud, enten en ruspoliklinikk eller psykolog med kompetanse på rus.
Du finner flere tips og innspill på våre sider.