Far på 85 år som er alkoholiker

Hei, min far på 85 er alkoholiker, vært det i mange år. Min mor har det helt forferdelig
Faren min er dritt full hver kveld, hele uka
Han er sint, kranglete snakker styggt og nedsettende til min mor, allt skal være på hans premisser. Han er dårlig til bens så han får ikke slått noen lenger, men truer m det av og til. Min mor lever under et psykisk terrorvelde fra min far, jeg får også gjennomgå, men bor heldigvis for meg selv.Mamma er sliten, deprimert og tiltaksløs. Huset er et fullstendig kaos av rot og støv. Hun skammer seg sånn over det, at hun ikke vil be om hjelp. Noe må gjøres. Jeg støtter henne så godt jeg kan, men de må ha hjelp, dette kan ikke fortsette sånn. Hvordan skal jeg gå fram? Hvem kan jeg kontakte? Jeg trenger veiledning på hvordan, jeg skal håndtere dette. Klarer ikke stå i det alene lenger. Veldig takknemlig for svar😊

Kvinne, 54 år fra Hedmark
RUStelefonen svarer:
Vi forstår godt at både du og mor er utslitt av dette og ikke klarer å stå i det på egen hånd.
Hva som kan gjøres, kommer en del an på hva både din mor og din far er villig til å gjøre. Hvis din far skal få hjelp med drikkingen sin, må han selv ville det. Dersom han ikke vil, er det etter all sannsynlighet noe dere ikke klarer overbevise han om. Slik vi forstår situasjonen, er ikke det noe han selv ønsker. Så derfor er det mer aktuelt å se på hva din mor (og du) kan gjøre for at situasjonen hennes og deres kan bli bedre. (Hvis han derimot vil ha hjelp, må han gå til legen sin og be om dette). Følgende er noen alternativer vi ser for oss kan være nyttige å utforske:
1. At de flytter fra hverandre. Dette er selvfølgelig enklere sagt enn gjort, men det er det mest opplagte som vil sannsynligvis gjøre ting bedre for din mor. Hvis han ikke klarer seg selv, finnes det kanskje muligheter for en omsorgsbolig, eldrebolig, eller annen hjelp i kommunen som han kan motta? Sjekk kommunens hjemmesider om hva slags tilbud de har til eldre, og til alkoholavhengige (noen kommuner har f.eks tilbud om omsorgsboliger for eldre med rusutfordringer).
2. At dere får hjelp til å takle den psykiske påkjenningen dere står i. Vi foreslår her at dere kontakter et pårørendetilbud. Det hjelper å snakke med noen, og der kan dere også få støtte og veiledning i hvordan dere kan leve et best mulig liv, til tross for hvordan han har det/hvordan han drikker.
3. At dere undersøker hvilke lettelser kommunen kan tilby til dem, f.eks hjemmehjelp, hjemmesykepleie eller lignende, som letter litt opp for det praktiske kaoset.
For at noe skal endre seg for de, må altså enten din far eller mor gjøre noe med situasjonen. Det er viktig at du ikke føler ansvar for noe du ikke kan endre på. Du kan hjelpe til, f.eks ved å undersøke med kommunen eller bistå med praktiske ting, men du bør først og fremst ta vare på deg selv og gjøre det som føles best for deg. Ta gjerne kontakt med oss dersom du ønsker å snakke mer om dette.