Er alkoholiker – kun fordi jeg ønsker å være full før jeg tar kokain

Hei, jeg eier leilighet, er i fast jobb og er forlovet med jenta jeg ønsker å tilbringe resten av livet mitt med. Vi skal gifte oss i 2022.
Jeg ønsker imidlertid å føle mer på hvor heldig jeg egentlig er, men helt siden jeg var 18 år (er 30 nå) har jeg alltid vært interessert i, og hatt en eller annen form for nysgjerrighet knyttet til diverse rusmidler. I en periode på ti år, fra jeg var 18, røyket jeg hasj/cannabis jevnlig, uten å innse at den hyppige bruken av den slags var grunnen til at legen min ga meg resept på Stesolid som en følge av jevnlige panikkangsanfall i kombinasjon med at et forhold som hadde vart i fem år tok slutt. Om jeg skal oppsummere vil jeg tro at røykingen spilte en hovedrolle når det kommer til mine opplevelser med panikkangstanfall. Etter en kort periode hos DPS fikk jeg imidlertid det jeg så på som en form for kontroll og avsluttet behandlingen etter det. Jeg synes allikevel at det var herlig å få Valium på resept, noe jeg også hadde fått tak i på andre måter tidligere.
Nå er jeg mye eldre og har ikke røyket noe illegalt på flere år. Jeg har imidlertid telefonnummeret til en gammel kontakt som jeg snakker med relativt ofte. Det dreier seg om kokain. Jeg elsker å drikke øl, vin eller sprit, for så å ta noen linjer med kokain. Har som tidligere nevnt ikke tatt noe annet på flere år, men hver eneste gang jeg drikker sørger jeg for å ha ringt dealeren min i forkant, sånn at jeg kan ha noe dårlig utblandet kokain liggende. Jeg vet at to øl innabords er synonymt med jaget etter noe kokain sånn at jeg selv (alene) kan oppnå det jeg ønsker i et festlig lag.
Jeg har nå innsett at jeg er alkoholiker, men kun fordi jeg ønsker å være full føre jeg tar noen linjer med kokain. Noen ganger kan jeg ofte være full før klokka har passert 13 på hjemmekontor, kun fordi dealeren min møter meg utenfor bygget jeg bor i 15 minutter senere.
Jeg ønsker å bli en ansvarlig, snill og god pappa når vi, forhåpentligvis, får barn, men jeg kjenner samtidig en intens dragning mot alkohol og rus. På kort sikt overgår dette alt annet. Hva skal jeg gjøre?

Mann, 30 år fra Buskerud
RUStelefonen svarer:
Hvis vi skal gi deg helt konkrete råd, vil vi tenke at du bør finne ut av et par ting.
Det ene er, hva slags forhold skal du ha til alkohol? Skal du drikke noe i det hele tatt? Alkoholbruken din fører tydeligvis til bruk av kokain. Hvis du fjerner alkoholbruken, kan det synes som mye er gjort med tanke på kokainbruk. Jo sterkere dragning du har mot alkohol og kokain, jo mer grunn har du til å gjøre noe med det.
Det andre er, hva slags forhold skal du ha til jenta du ønsker å tilbringe resten av livet med?
Hvis vi skulle si noe generelt ut fra det du skriver, vil det være at du har selv erfart at du fikk temmelig store problemer psykisk av cannabis. Hvis du bruker alkohol og kokain i en viss utstrekning, er dette en rusbruk som for de aller fleste er vesentlig mer skadelig enn cannabis. Det gjelder både den mentale og den fysiske helsen din.
Du finner noen råd på våre sider om hjelp til å slutte med alkohol og kokain. Du er selvfølgelig også velkommen til å kontakte oss på chat eller telefon om du vil snakke nærmere om dette.