Varsle lege anonymt?

Min samboer misbruker zoploclone og øl. Får utskrevet fra fastlege hver 3.mnd. disse bruker han i løpet av 1 uke. Mulig å melde anonymt til fastlege?

Mann, 57 år fra Rogaland
RUStelefonen svarer:
Det er mulig å si fra til lege anonymt, men hva legen vil gjøre vet ikke vi noe om. Generelt er det vanskelig å bruke informasjon man har fått anonymt. Det kan hende at det har mer effekt om du snakker med samboeren din om dette og sier fra at du vil varsle legen. Da vil du slippe å gå bak ryggen hans og risikoen for at tillit dere imellom brytes blir redusert.
Få tips til hvordan du kan snakke med han i vår artikkel «Hvordan snakke med noen om deres rusbruk?«