Tar legen prøver i forhold til dop?

Jeg skal kanskje starte på antidepressiva, skal først til legen og sikkert snakke om hva kroppen min tåler osv, men jeg lurte på om dem vil ønske en urintest i forhold til dop osv. Jeg røyker litt hasj iblant og noe kokain/mdma en sjelden gang men vil ikke innrømme dette til legen min på grunn av førerkort.

Mann, 19 år fra Vestfold
RUStelefonen svarer:
Det er ikke vanlig at legen tester deg for rusmidler om du skal begynne på antidepressiva. Det kan være at legen spør deg spørsmål rundt dette, da det kan være relevant informasjon for din depresjon, men skal legen teste deg for rusmidler, må du få beskjed om dette og samtykke. Vær obs på at noen antidepressiva kan være svært farlig i kombinasjon med MDMA på grunn av risiko for serotonergt syndrom, og at kokain også kan være en dårlig kombinasjon med en rekke medisiner på grunn av økt belastning på hjerte og kar. Dette anbefaler vi deg å undersøke nøye i forkant.