Subutex og fentanyl

Hvis man har gått på subuteks,uten resept. Altså ikke fra lege. Kan Fentanyl hjelpe til med å få slutt på det suget ? Og hvor lang tid tar det i så fall å bli avent

Kvinne, 57 år fra Nordland
RUStelefonen svarer:
Buprenorfin (Subutex) og fentanyl er to ulike opioider. De skal f.eks. ikke brukes samtidig. Fentanyl kan ikke inntas før Subutex er helt ute av kroppen. Hvis du vil lese mer om dette, se vår artikkel om opioider.
Så til ditt spørsmål: Dersom man har brukt Subutex og har abstinenser, vil fentanyl hjelpe på de abstinensene/suget. Men ikke før Subutex er ute av kroppen. Vil du ha mer detaljer om disse legemidlene bør du nesten snakke med lege eller helsepersonell i rusomsorgen.
På den annen side/NB! Fentanyl er et minst like avhengighetsskapende stoff som Subutex. Og du blir ikke kvitt problemet ved å bytte ut ett opioid med et annet. Så man kan si, ja, man blir kvitt suget etter Subutex i den forstand at man bytter ut ett opioid med et annet.
Skal man endre på/slutte med bruk av opioider, er det veldig viktig å planlegge dette godt. Lage en plan for nedtrapping som fungerer. Vurdere om innleggelse trengs osv.
Ta gjerne kontakt med oss hvis du vil diskutere ulike muligheter for hjelp og støtte.