Samboer som drikker for mye

Hei,
Jeg har en samboer på 31 år som jeg mener drikker for mye.
Vi har to små barn boende hjemme på 6 og 3 år samt at jeg er gravid med nr 3. De to eldste barna er fra mitt tidligere forhold.
Minsten er kronisk syk så vi har nattevakt om natten som sitter våken hjemme hos oss i TV-stuen hver natt.
Jeg begynte å merke det som jeg anser som ett problem litt før jul da det ble en del alkohol i helgene sammen med pc-gaming med kompisene.
Når han hadde juleferie fra jobb ble det alkohol hver eneste dag og etter to uker med dette ga jeg beskjed til han at det var blitt mye og at jeg ikke syntes noe om det.
Etter nyttår har vanene fortsatt men forbeholdt helgene, fredag og lørdag kveld sammen med gaming. Det er både øl og sprit involvert!
Jeg syntes det blir for mye og det går utover hjelpen hans blant annet med barna og jeg har gitt klar beskjed om at jeg trenger å feks kunne ligge litt om morgenen ettersom jeg er veldig sliten om dagen og har bekkenproblemer.
Det blir snakket bort fra han sin side og han skal gjøre opp for seg i ukedagene med å kunne bidra da, selv om jeg spør i helgene og/eller når jeg har behov for å hvile litt. Han ligger gjerne å drar seg til 12-13 tiden lørdag og søndag morgen fordi han sitter oppe til i 02-03 tiden om natten for å drikke og spille.
Hvordan tar jeg tak i dette problemet og får snakket med han på en best mulig måte og er dette ett problem i det hele tatt?
Hilsen Kvinne 26 år

Kvinne, 26 år fra Vest-Agder
RUStelefonen svarer:
Hvorvidt dette er et alkoholproblem, vil vi være forsiktige med å kommentere, fordi alkoholproblemer er komplekse, og avhengighet en klinisk diagnose. Men du kan lese mer om alkoholproblemer og avhengighet her, og kanskje gjøre deg opp en mening hvor på skalaen han ligger.
En av kriteriene for å kunne si at alkoholen har blitt et problem, er at det tar over og går ut over andre plikter og andre interesser. At han ikke avlaster deg når du er gravid, og ikke tar sin naturlige del av arbeidet i hjemmet, er et problem, uavhengig av hva som er årsaken. Det er bra at ønsker å ta tak i dette før babyen kommer og han naturlig nok behøver å ta enda mer ansvar for sin familie.
Det du kan gjøre er å være veldig konkret og fortelle han hva slags bekymringer du har og hva slags behov du har. Hør på hva han har å si, hvordan er det han mener dette kan løses? Er det alkohol han har problemer med, bør han ta tak i det så fort som mulig før det evt. eskalerer. I linken ovenfor kan dere finne informasjon om selvhjelpsprogram. Alternativt må han gå gjennom fastlegen.
Er det slik at problemene vedvarer, anbefaler vi deg å kontakte familievernkontoret.