Min onkel fikk tilbake førerkortet etter 6 mnd, hvordan fungerer det videre?

Hei.
Min onkel (75) mistet førerkortet etter en PETH prøve. Han gikk deretter 6 mnd uten inntak av alkohol, og fikk førerkortet tilbake for et år. Hvordan fungerer det etter dette? Er det ny obligatorisk PETH prøve etter et år? Hva er legen hans pliktig til ift hans neste helseattest? Blir han innkalt til ny helsesjekk, eller er det hans eget ansvar? Han har ikke mottatt noe info rundt dette fra verken lege, politi eller direktorat.

Mann, 49 år fra Oslo
RUStelefonen svarer:
Hva som blir veien videre kan variere noe fra tilfelle til tilfelle – den beste til å gi et konkret svar, blir sånn sett legen selv. Men generelt er det standard prosedyre å avlegge uanmeldte prøver fire ganger i året (kvartalsvis) i tre år, etter å ha gjennomført seks måneder med prøver og dermed fått førerkortet tilbake «på prøve».
I Førerkortveilederen, avsnitt om alkohol står dette beskrevet nærmere:
Helsekrav oppfylt etter seks måneder der månedlig oppfølging viser avholdenhet og normalisering av biologiske prøver som avspeiler alkoholforbruket.
Helseattest kan deretter gis med anbefaling om førerett for inntil ett år av gangen i tre år forutsatt at minimum kvartalsvis oppfølging viser kontrollert bruk.
Helseattest kan deretter gis med anbefaling om førerett for inntil fem års varighet, før førerett kan gis med vanlig varighet.
Merk at dette dreier seg om førerkortklasse A og B. Dersom det gjelder tyngre kjøretøy, er det strengere kriterier. Dette er omtalt i lenken over.