Mer en PEth til for å få tilbake førerkort?

Jeg leste at det skulle mer til en pethprøve alene til for og få tilbake førerkort ? DVS andre prøver som er helt greie . Eneste jeg bruker som såkalt rus er alkohol . Og det er skjeldent . Grunnen til at jeg spør er at min handikapede samboer trenger shyss . Så for meg og henne blir 6 mnd lang tid

Mann, 66 år fra Akershus
RUStelefonen svarer:
Det kommer helt an på årsaken til at du ikke fyller helsekravene for førerkort, eventuelt om du mistet førerkortet på grunn av ruspåvirket kjøring. Er det kun alkohol som er årsaken til at du ikke fyller helsekravene, så er det sannsynlig at legen ikke ser behovet for å teste deg for andre rusmidler. Uansett, hvis du har mistet førerkortet ditt fordi du ikke fyller helsekravene, vil du måtte vise minst 6 måneders rusfrihet/måtehold (dette kommer an på avtalen mellom deg og legen) før du kan søke om å få det tilbake. Du kan lese mer om førerkort her.