Kjæresten min sier han fikk falsk positiv på rustesten sin

Hei! Kjæresten min sier han fikk falsk positiv på rustesten sin. Han tar urin-prøver, og har vært rusfri i noen år. Han sier det slo ut på kokain, å at han ikke ser hensikt med å bruke kokain da han har adhd, og det ikke gir han noen reaksjon.
Det jeg lurer på er om han ikke får reaksjon ifra kokain mtp adhd? og er det veldig stor sannsynlighet for at rustesten er positiv og ikke falsk positiv? Isåfall, kan jeg finne/få noen info om den er sann/om det er kokain som slo ut hos politi/legekontor/andre, siden jeg bærer hans barn?

Kvinne, 25 år fra Nordland
RUStelefonen svarer:
Det kan forekomme falske positive. Dette er ikke særlig vanlig, men det skjer. Muligheten er også avhengig av hva slags type test som er brukt (hurtigtest, labtest osv.).
Hvis du trenger informasjon om falske positive o.l., kan du snakke med avdeling for klinisk farmakologi ved UNN.
Han vil få kunne få en ruseffekt av kokain selv om han har ADHD.
Hvis dere skal ha barn og du er redd for at han ruser seg, er det best å ta dette opp med helsestasjonen eller barnevernet, de kan hjelpe dere med råd og veiledning.