Kan dere oppdatere/verifisere Fakta om rus:
Alkoholbrukens kostnader for arbeidslivet anslått til ……….. mrd pr år!
Omtrent 30 % av korttidsfraværet og 15 % av langtidsfraværet skyldes alkoholbruk (Nesvåg 2005) ? stemmer dette fremdeles?
……… % av unges endagsfravær skyldes fyllesyke
En av ti har vært borte fra jobben dagen derpå (4% siste år)
(MMI 2006) – stemmer dette?
……..% av ansatte har opplevd at rusmiddelbruk har ført til svekkelse av egen arbeidskapasitet
……..% av ansattes alkoholforbruk er arbeidsrelatert

Kvinne, 61 år fra Akershus
RUStelefonen svarer:
Takk for innspill. Vi oppdaterer stadig våre informasjonssider. Per i dag har vi ikke mye fokus på samfunnsmessige og økonomiske konsekvenser som følge av rusmiddelbruk, men det er interessante perspektiver og vi skal ta det til etterretning når vi neste gang oppdaterer våre informasjonssider.
I en undersøkelse blant arbeidstakere utført i 2016,  svarte 2 % at de hadde vært borte deler av arbeidsdagen grunnet drikking dagen før, og 1-2 % svarte at de hadde vært borte hele arbeidsdagen grunnet drikking dagen før. 11 % svarte at de hadde vært mindre effektive på jobb på grunn av drikking dagen før i løpet av de siste 12 månedene. I en undersøkelse fra åtte bransjer svarte 25 % at de hadde vært ineffektive eller i bakrus på jobb siste 12 måneder.
Studier viser også at den gruppen av arbeidstakerne som drikker mest (6-10 prosent av utvalgene) står for 19-41 % av det totale sykefraværet, men at den største andelen av fraværet (59-81 %) kan tilskrives personer som drikker moderat. Dette kan du lese mer om her.
Akan jobber spesifikt med rusmidler og rusmiddelbruk i arbeidslivet. Informasjonen ovenfor er hentet fra deres nettsider. Du kan lese mer om alkohol og arbeidsliv der.