Kan dere hjelpe meg med nedtrapping?

Hei. Jeg har misbrukt paralgin forte i ca 2 år nå. Eskalert siste året. Jeg kan ta opptil 7-8 tbl hver dag. Av og til et par til også. Jeg har prøvd nedtrapping, men trenger en skikkelig plan. Fikk endel bivirkninger som uro, nedstemthet etc. Ønsker ikke snakke med fastlege da jeg bor på et lite sted. Jeg bruker ingenting annet, røyker ikke og drikker ikke alkohol. Jobber fulltid som (anonymisert). (Tar disse tbl om ettermiddagen) . Kan dere hjelpe meg med et nedtrappingsprogram. Går til psykolog som vet alt. Mvh kvinne 41

Kvinne, 41 år fra Oppland
RUStelefonen svarer:
Vi som jobber i RUStelefonen er ikke helsepersonell, og kjenner heller ikke deg og din helsetilstand. Vi har derfor ikke mulighet til å lage en nedtrappingsplan til deg. Vi har forståelse for at du ikke ønsker å snakke med fastlegen din, men det er kun helsepersonell som er kvalifiserte til å faktisk lage en slik plan til deg.
Det er selvfølgelig en mulighet å prøve på nytt på egen hånd også. Ønsker du det finner du noen generelle tips på siden vår » Hjelp til å slutte». Det viktigste da er å lage en realistisk plan som trapper så sakte ned at det er overkommelig. Det er helt vanlig å kjenne på abstinenser, men det må ikke bli så ille at du ikke takler det. Blir du skikkelig dårlig er det et tegn på at nedtrappingen går for raskt. Kanskje kan du også spørre psykologen din om dere kan ha fokus på å gjennomføre nedtrappingen fremover, slik at du kan få støtte til dette der.
Lykke til!