Jeg har et problem med mannen min som drikker for mye

Hei, jeg har problem med mannen min som drikker for mye alkohol. Han trenger hjelp men ikke godkjenne problemet selv. Hvem må jeg kontakte først for å begynne å hjelpe han? Jeg er polsk kvinne og kjenner ikke hvordan dette fungerer i Norge.
kan dere sende svar på (anonymisert)

Kvinne, 48 år fra Rogaland
RUStelefonen svarer:
Vi har dessverre ikke mulighet til å svare deg på e-post av anonymitetshensyn. Vi svarer deg likevel her, og håper at du finner svaret.
I utgangspunktet er det opp til mannen din om han vil ha behandling eller ikke. Dersom han skulle ombestemme seg og likevel ønske hjelp, kan han kontakte legen sin og få henvisning til behandling. Hvis han ikke anerkjenner problemet er det dessverre litt begrenset hva du har muligheten til å gjøre.
På siden vår » Jeg er partner med en som ruser seg» finner du informasjon om hva som kan hjelpe, hvem du kan snakke med og hvordan du kan snakke med ham om dette.
Du er også velkommen til å ringe eller chatte med oss. Da er det enklere for oss å gi konkrete råd tilpasset deres situasjon.