Jeg bor sammen med en alkoholiker. Han er frisk innimellom, men nå har jeg vært bortreist noen dager og vet han har drukket tett siden jeg reiste. Han tar antabus så jeg ser det og 4 stk 2 ganger i uken. Allikevel drikker han. Han blir kjempe syk og spyr blod og kommer blod fra endetarmen. Jeg er redd han ikke har lenge igjen om han ikke får skikkelig hjelp. Er det noe jeg kan gjøre og hvor kan man henvende seg for og få hjelp.
Hilsen rådløs

Annet, 49 år fra Hordaland
RUStelefonen svarer:
Dette høres ut som en alvorlig situasjon. Først og fremst vil vi anbefale deg å kontakte legevakta og forklare situasjonen. Da kan de ta en vurdering på om dette er helt akutt, og om han må komme ned med en gang (evt. hentes).
Du skriver ikke så mye om situasjonen, men hvis han er åpen for å få behandling for alkoholproblemet kan han det. Han kan kontakte legen sin å få en henvisning. Ønsker han ikke det kan du melde fra om din bekymring til legen hans. Du kan også vurdere om du vil ta kontakt med NAV for å undersøke mulighetene for tvangsinnleggelse.
Det finnes også tilbud for deg som pårørende. Du kan for eksempel ta kontakt med NKS Veiledningssenteret for pårørende. Det er gratis og du trenger ingen henvisning.