Hvorfor får man store pupiller av de fleste stimulerende rusmidler?
Hvorfor får man store pupiller av de fleste stimulerende rusmidler
Jeg mener vitenskapelige grunner
Har det noe med økt mengder av dopamine eller adrenalin

Mann, 16 år fra Oslo
RUStelefonen svarer:
Det er jo mange grunner til at pupillene utvider seg eller trekker seg sammen. Utvidelse skjer gjerne når lyset er dempet og pupillene utvider seg for å ta inn mer lys. Det samme kan skje under opphisselse, frykt e.l.
Sentralstimulerende rusmidler stimulerer sentralnervesystemet og virker ved å øke antallet signalstoffer (nevrotransmittere) i kontaktpunktene (synapsene) mellom nerveceller i sentralnervesystemet (Kilde: Store norske leksikon).
Hvis du går inn og leser mer om sentralnervesystemet og transmittorsubstanser i Store norske leksikon vil du nok finne svar på hvordan ulike signalstoffer virker ved bruk av sentralstimulerende stoffer. Du kan også finne informasjon om det i denne artikkelen fra The National Center for Biotechnology Information (NCBI).