Hvorfor er det farlig å drikke for mye alkohol?
Hei jeg har et skoleprosjekt og lurer på hvorfor det er farlig og drikke for mye alkohol

Mann, 12 år fra Akershus
RUStelefonen svarer:
Det er ulike grunner til at det kan være farlig å drikke for mye alkohol. Vi kan nevne noen viktige:
Når det gjelder akutte skader (altså skader som skjer der og da om du har drukket mye), er det f.eks. risiko for akutt alkoholforgiftning. Når du er kraftig alkoholberuset øker også risikoen for ulykker, eller at du gjør ting du angrer på.
Når det gjelder langsiktige skader (altså skader som følge av et høyt forbruk over tid), handler dette gjerne om mulig belastning på indre organer, særlig leveren.
Du kan lese mer på våre faktasider om alkohol.