Hvordan få bestevenninnen min til å slå opp med sin rusavhengige kjæreste?

Hvordan får jeg bestevenninna mi til å slå opp med den rusavhengige kjæresten hennes? Han røyker hasj hver eneste dag og hun blir dratt ned med han. Hun går helse og oppvekst på vgs og pga praksisplassen hennes kunne hun ha mista vitnemålet sitt (hvis ikke det hadde vært for koronaviruset.) Lærerne hennes fant ut av det og hun er i kontakt med rusrådgiver på en daglig basis, men dette fungerer bare ikke. Jeg er utrolig frustrert over hennes valg og prøver bare å få henne ut av dette forholdet så fort som mulig. Hva skal jeg gjøre?
Jeg skjønner forresten at dere ikke kan være tilgjengelige til alle tider, men det er utrolig dumt at åpningstidene deres hovedsakelig er midt i skoletida.

Kvinne, 18 år fra Oslo
RUStelefonen svarer:
Det kan være både vondt og frustrerende og stå på sidelinja og se at noen du er glad i ta valg som åpenbart er dårlige. Du kan snakke med henne og stille deg undrende til de valgene hun tar, men når alt kommer til alt, bestemmer hun selv hva hun gjør og hvem hun er sammen med. Hvis venninnen din ønsker å snakke med noen om situasjonen hun er i, kan hun kontakte oss, eller eventuelt kontakte en helsestasjon for ungdom i den bydelen hun bor.