Hvor mye Ritalin er falig

Hei jeg er en gutt på 13 som sniffer ritalin og tar 240mg og blir litt manisk av det . Jeg vet at voksne tar 20eller30mg og barn tar 10mg men jeg bryr meg ikke om d jeg lurer engetlig på hvor mye jeg kan ta før det blir vondt og dødelig, jeg bryr meg ikke om jeg blir rusa eller ser syner eller blir syk i hodet jeg vil bare ikke dø av de jeg vil vite hva som er dødelig og ikke farlig. Jeg vet jeg høres ut som en dum person men du vet ikke noen ting om kem jeg er. Vis du ikke svarer på d så kan d ver at jeg tar for mye vettdu. Takk for svar!

Mann, 13 år fra Oslo
RUStelefonen svarer:
Vi synes ikke du høres dum ut, og du har rett i at vi ikke vet hvem du er eller hvorfor du gjør det du gjør. Men når det gjelder å svare på hvor mye Ritalin som er farlig, er det veldig vanskelig å svare på, rett og slett fordi det er ganske så individuelt hvor mye folk tåler. Det eneste vi kan si, er hva Legemiddelhåndboken skriver:
Toksisitet: Individuelle variasjoner. Metylfenidat er mindre toksisk enn amfetaminer og gir som oftest en mildere forgiftningsklinikk. Barn under 1 år: Lav terskel for sykehus. Barn og voksne: < 3 mg/kg forventes ingen eller lette symptomer.
Vi håper at du vurderer å snakke med noen voksne som du stoler på om det du gjør og det du sliter med. Det finnes mange som vil ditt beste og som ønsker at du har det bra. Om du ikke kjenner noen som du tror du kan snakke med, kan du snakke med helsesykepleier på skole, eller kontakte Kors på halsen.