Hvor lenge bør man holde seg vekk fra alkohol før man prøver å ta et glass?

Hei.
Har slitt med alkohol en periode.
Blei verre i fjor pga av fleire ting.
Brukte Antabus i en periode, men blei så sløv av antabus synest nesten det var som å våkne dagen etter å drikke alkohol allikavel.
Sluttet med antabus en tid før jul.
Drikking har nå tatt sej opp igjen.
Veldig usikker på hvordan angripe dette.
For har ikke lyst å bruke antabus.
Ønsker også å kunne ta ett glass i festlig lag om en stund viss det går.
Noen erfaringer med hvor lenge man bør holde sej vekke fra alkohol før man prøver å ta ett glass ?

Mann, 50 år fra Møre og Romsdal
RUStelefonen svarer:
Hvor lenge en bør vente med å ta seg et glass, etter tidligere å ha hatt et problematisk forhold til alkohol, er veldig vanskelig å svare konkret på. Her er det store forskjeller i individuelle forutsetninger. Noen bør f.eks. aldri ta seg et glass igjen, om de først har sluttet å drikke – andre derimot er i stand til å nyte alkohol i moderate mengder uten at det dermed behøver å skli ut igjen.
Hvis du selv føler at du vil prøve å drikke litt, etter en lengre pause, er det viktig at du er mest mulig ærlig med deg selv. Har du nok disiplin og viljestyrke til å sette strek? Føler du at du har kommet til et bedre sted i livet, og kan takle utfordringer uten hjelp av alkohol? Dette og lignende spørsmål er det egentlig bare du selv som kan svare på – men det er viktig at du tenker grundig gjennom dette. Om du skal ha en pause fra alkohol bør du uansett beregne god tid – lenge nok til at du ikke føler en trang til å drikke, minst.
Uansett tenker vi at du bør ta opp dette med legen din. Du har erfart at Antabus ikke fungerer for deg, og da kan det være greit å prøve alternativer. Dette kan f.eks. dreie seg om ulike behandlingsformer i spesialisthelsetjenesten, noe legen kan henvise deg til.
Se gjerne også vår artikkel Hjelp til å slutte med alkohol.