Hvis du på lenge ikke kjøre bil og har du 0,3 promille
Hvis du på lenge ikke kjøre bil og har du 0,3 promille,løve du å fått sertifikat tilbake

Kvinne, 55 år fra Finnmark
RUStelefonen svarer:
Det er ikke helt klart for oss hva du spør om. Vi oppfatter ditt spørsmål dithen at du spør hva som skjer om du blir tatt med 0,3 i promille.
Vanlig straff for 0,2-0,5 promille er bot på 1,5 månedslønn, normalt ikke fengsel, normalt ikke inndragning av førerkort. Men førerkortet kan inndras i inntil ett år.
Hvor lenge det er siden du har kjørt bil, har neppe noen betydning.
Beklager hvis vi ikke forstod spørsmålet ditt! Ta gjerne kontakt via chat eller telefon. Det er helt anonymt og trygt.