Har vedkommende et alkoholproblem?

Hei, jeg har et spørsmål…
Har noen i nær relasjon som drikker mye, det kan være fort minst en dunk vin(3l) på under en helg alene + etpar glass hvit/rosè i tillegg.. det drikkes også to x 2dl glass hver kveld, dette mener jeg er et problem, og at h*n har et alkoholproblem. Når h*n blir konfrontert med f.eks at h*n drikker for mye o.l skjønner h*n ikke at dette er noe problem..
Hva mener du/dere?
På forhånd, takk for svar 🙂

Kvinne, 25 år fra Trøndelag
RUStelefonen svarer:
Mengden er en av flere faktorer en ser på når en avgjør om hvorvidt noen har et alkoholproblem. Du kan lese mer om skadelig bruk og avhengighet i denne artikkelen. Den mengden du beskriver er langt over hva som anses som potensielt helseskadelig, så det er lite tvil om at vedkommende drikker på en måte som kan være skadelig. Ut over dette, er det vanskelig å si så mye mer om situasjonen, både fordi vi ikke har hele bildet, og fordi alkoholavhengighet er en diagnose som krever en utredning. Men over tid vil et slikt forbruk kunne gi en betydelig risiko både for helseskader og avhengighet.
Hvis personen ønsker, kan h*n teste sitt alkoholbruk og få en indikasjon på om forbruket er problematisk på Av og Til sine sider.