Har nettopp begynt med fentanylplaster

Har hatt plager m smerter fra tennåran. Ble værre og værre opp gjennom årene. Har nettopp begynt m fentanylplaster . Jeg er rundt å kikker på nett og jeg vet ikke hva jeg skal gjøre,det står mye skummelt om det,hvorfor gir legene det ut da ? Jeg tenkte lenge igjennom det før jeg sa ok,vi prøver. Hvor lang tid tar det før man er ‘avhengig’ ?

Kvinne, 57 år fra Nordland
RUStelefonen svarer:
Avhengighet
Fentanyl er et kraftig syntetisk opioid. Det er regnet for å være temmelig sterkt vanedannende, så avhengighet kan utvikles raskt. Hvor raskt kommer an på dosene og omfanget av bruken, og det kommer an på individuelle forskjeller mellom folk.
Vi i RUStelefonen er ikke helsepersonell. Og det er uansett foreskrivende lege sin oppgave å gjøre rede for sine medisinfaglige vurderinger. Det er også legens ansvar å informere deg om hvordan plasteret skal brukes, og hvilke risikoer du løper ved å bruke det. Når det gjelder spørsmål om bruk av fentanyl og hvorfor legen skriver det ut, så må du altså spørre legen din selv om dette.
Hvis du lurer på mer generelle vurderinger rundt bruk av opioider og andre legemidler, kan du også snakke med Legemiddelverket.