Er Xanor og Cubensissopp farlig å bruke?

Hei, jeg er avhengig av xanor. Er dette preparatet farlig? Har blitt avhengig igjennom hjelsevesen. Ønsker hjelp. Har 17 gram cubensis psilosbin sopp, er dette farlig å bruke? Vært avhengig av benzo siden slutten 2016.

Kvinne, 15 år fra Nordland
RUStelefonen svarer:
Hvor farlig Xanor er, kommer litt an på. Folk reagerer ulikt, og er sårbare på ulike måter. Men avhengighet er nettopp én av de mest betydelige konsekvensene ved regelmessig bruk. Den beste måten å kutte ut Xanor på, er ved gradvis nedtrapping over tid. Dette er noe legen din skal kunne hjelpe deg med – enten ved å skrive en nedtrappingsplan for deg, eller ved å henvise deg til en spesialist som kan hjelpe deg. Se gjerne også vår guide hjelp til å slutte med benzodiazepiner.
Når det gjelder Psilocybe Cubensis og hvor farlig dette er, blir det mer komplisert. Egentlig vil vi fraråde deg å bruke dette overhodet – delvis fordi du er såpass ung og sånn sett også mer sårbar for mulige skadevirkninger, men delvis også fordi bruk av hallusinogener forutsetter at du i utgangspunktet befinner deg på et godt sted mentalt. Nå vet ikke vi så mye som deg og din situasjon, men om du har eller har hatt psykiske utfordringer og vært avhengig av Xanor over en lengre periode, høres ikke dette ut som et ideelt utgangspunkt for bruk av hallusinogener.
For øvrig er det stor forskjell på 17 gram tørket sopp, og 17 gram fersk sopp. Tørket sopp veier tross alt betydelig mindre enn fersk sopp (noe som igjen betyr at 17 gram tørket sopp er mange flere sopp enn 17 gram fersk sopp), men utover dette vil også fersk sopp kunne ha et noe høyere innhold av psilocybin. Om vi tar utgangspunkt i Erowid sin guide, er en vanlig brukerdose tørket sopp omkring 1-2,5 gram. Uansett er jo mengden psilocybin i en sopp noe som varierer veldig, da dette tross alt vokser naturlig. Derfor kan vi ikke anbefale noen «trygg» dose, men om du bestemmer deg for å prøve dette, anbefaler vi altså at du sikter på å ta en så lav dose som mulig. Se gjerne også våre forholdsregler for bruk av hallusinogener.
Du er velkommen til å kontakte oss på telefon eller chat i åpningstidene om du vil snakke nærmere om dette.