Er dette starten på alkoholisme?

Jeg har nesten hver helg siden Coronaen startet drukket alkohol sammen med min partner. Etter 4-5 øl husker jeg ingenting men fortsetter å drikke til det er tomt og jeg sovner på sofaen. Jeg begynner å slite med dette da jeg også av og til snakker med folk på telefonen og jeg husker ingenting av det . Ingen har reagert eller syns jeg høres dritings ut.
Er dette starten på alkoholisme? Prøve å holde meg borte fra alkohol en helg men etter strevsom uke er det «befriende « med noen øl og slappe helt av

Kvinne, 43 år fra Vest-Agder


RUStelefonen svarer:

Om dette kan kalles starten på alkoholisme eller ikke er kanskje ikke opp til oss å bedømme, men hva vi kan si, er at her er det flere ting som høres litt bekymringsverdig ut.

For å ta den gode nyheten først: dersom drikkingen kun begrenser seg til helger og ikke ukedager, vil vi si at risikoen for å utvikle avhengighet er forholdsvis lav. Som regel kreves det et mer regelmessig forbruk for at kroppen skal bli fysiologisk avhengig av alkohol.

Men dette betyr altså ikke at helgedrikkingen nødvendigvis er uproblematisk. På én side kan vi se dette i et rent helseperspektiv; inntak av store mengder alkohol over et kort tidsrom, kan kort sagt øke risikoen for helseskader. Jo større mengder det er snakk om, og jo mer regelmessige inntakene er, desto høyere blir generelt denne risikoen. Her er kanskje leveren mest utsatt, men også øvrige organer.

Det som likevel kanskje er det aller viktigste her, er å se på de faktiske konsekvensene du opplever som følge av drikkingen. Du sier f.eks. at du har hatt flere samtaler du ikke husker noe av, noe vi antar at føles mer eller mindre problematisk for deg. Dette i seg selv gir jo grunn til å prøve å redusere forbruket litt. Videre er det også helt naturlig å ville avreagere etter en krevende arbeidsuke, men hvis det å drikke deg full er den eneste måten du klarer å avreagere på, er det litt bekymringsverdig. Dette er jo noe som potensielt kan eskalere ytterligere med tiden.

Vår oppfordring blir altså at du går inn for å redusere alkoholforbruket, og at du forsøker å finne andre måter å koble av på i helgene. Hvor mye eller hvor lite du skal tillate deg å drikke er det egentlig bare du selv som kan svare på, men vi anbefaler altså en ganske betydelig reduksjon, i mengde og/eller drikkefrekvens. Det er flere måter å få til dette på, men disiplin og gjennomføringsevne er i stor grad en forutsetning.

Først og fremst bør du på forhånd ha et helt klart tall på hvor mye du skal tillate deg drikke en bestemt dag, og sørge for kun å ha denne mengden tilgjengelig der du befinner deg. Har du først begynt å drikke, er det fort gjort å drikke til det er tomt (som du jo sier). Derfor bør du også legge begrensninger på deg selv på forhånd – vi går ut ifra at du handler inn alkohol når du er edru, og på det tidspunktet har du også bedre kontroll, og kan handle inn en mindre mengde enn du vanligvis gjør. Da bør du også unngå å drikke alkohol før butikkenes ølsalg stenger.

Det er viktig at du snakker med din partner om dette. Forklar at du ønsker å redusere, og bli enige om et opplegg som fungerer for dere.

Se gjerne også vår artikkel Hjelp til å slutte med alkohol for ytterligere tips og råd.

fant du ikke det du lette etter?

I vår spørsmål- og svartjeneste har vi besvart mange tusen spørsmål fra våre brukere. 
 
Sender du inn et spørsmål, så kan du regne med at det blir besvart i løpet av kort tid på hverdager
 
Hverdager 
11:00 – 14:30
 
15:00 – 18:00
 
Lørdag og søndag

STENGT

Åpningstidene kan avvike i ferier og på helligdager.
 
Hverdager 
11:00 – 14:30
 
15:00 – 18:00
 
Lørdag og søndag  
STENGT
 
Åpningstidene kan avvike i ferier og på helligdager.
 
Telefon: 915 08 588


Spør oss


Chat
(Stengt) 


Telefon
(Stengt)


Spør oss


Chat
(Stengt) 


Telefon
(Stengt)

RUStelefonen har nytt navn og ny nettside!

 Velkommen til RUSinfo. Du er fortsatt helt anonym når du kontakter oss!