Er det noen kjente bivirkninger av ADHD-piller?

Hei!
Jeg lurte på om det er noen skjente bivirkninger som kan være varige fra å ta adhd piller og hva som er effekten av å ta det selv om man ikke har adhd. Har hørt du blir mer fokusert å lettere klarer å huske ting til prøver osv og hadde vert veldig fint å kunne tatt det før matte tentamen som kommer om noen måneder som jeg er ganske stressa over. Tenker selv ikke å ta det grunnet det er en form for rus men er nysgjerrig likeså

Mann, 16 år fra Møre og Romsdal
RUStelefonen svarer:
Vi forstår godt at du er nysgjerrig på dette, og at det hadde vært fint med litt ekstra fokus til tentamen, men dette er altså noe vi vil fraråde deg å gjøre. Valget er selvfølgelig ditt, men vårt råd er altså at du styrer unna. Det er helt naturlig å være stressa over tentamen – det er noe mange opplever – men det er ikke farlig å være stressa. Om du klarer å takle stresset og gjøre jobben du skal uten kunstige legemidler, er jo det en god karakteregenskap å ha med deg videre i livet. Om du føler at stresset blir for stort, kan du jo prøve å snakke med en veileder på skolen om det. Kanskje vil det være mulig å få til en tilrettelegging for deg, eller kanskje vil du kunne få noen råd for å stresse mindre.
Når det gjelder ADHD-medisiner er de prestasjonsfremmende egenskapene egentlig litt oppskrytt. Ja, slike medisiner gir økt våkenhet, utholdenhet og energi – men du blir ikke smartere av å ta dem. Du spør om bivirkninger, og ADHD-medisiner har ofte ganske mange mulige bivirkninger. Hvilke bivirkninger du evt. opplever, og hvor kraftig du opplever dem, varierer fra person til person, men også ut ifra konkret hvilken medisin det er snakk om, og hvilken mengde som inntas. Men noen vanlige bivirkninger inkluderer f.eks. kvalme, hjertebank, rastløshet og magesmerter – noe som jo kan være ganske forstyrrende når du prøver å konsentrere deg. Om du slår opp den aktuelle medisinen i Felleskatalogen, kan du lese om registrerte bivirkninger samt hvor vanlige de er.
I tillegg risikerer du jo også konsekvenser for brudd på skolens regelverk, og norsk lov. Om du i utgangspunktet plages av stress, er jo slike bekymringer ikke akkurat noe en blir mindre stresset av.
Du kan lese mer på våre faktasider om smart drugs.