Er det farlig for kroppen og ta bio-Melatonin

Hei, noenganger så blir jeg så lei meg at jeg bare prøver å finne hvilket som helst piller i medisin skapet for å kunne ta for å få en annen følelse i kroppen min, idag tok jeg 4 sove piller å jeg lurer på om det er farlig for kroppen eller om du kan få noe efekt av det. Disse tablettene heter. «bio-Melatonin» kompleks 1mg tok pluss mensen pille, men det er jo ikke noe ille, men til sammen så vet jeg ikke, plis gi meg svar på alt… trenger svar.

Kvinne, 14 år fra Oslo
RUStelefonen svarer:
Det er viktig å vite at vi ikke er en akutt tjeneste, og at det kan ta flere dager før du får svar på innsendt spørsmål. Du må ringe legevakt eller Giftinformasjonen på 22 59 13 00 (de har åpent hele tiden) om du har tatt noe du lurer på om er farlig.
Du må aldri ta medisiner som du ikke vet hva er eller som ikke er til deg. Noen medisiner er svært farlige bare ved inntak av en eller et par tabletter, andre kan gi smertefulle bivirkninger. Angående det du tok, så kan vi ikke si noe om kombinasjonen siden du ikke skriver navnet på mensenpillen. Men vi håper det gikk bra.
Det er synd å høre at du av og til er så lei deg at du føler for å ta medisiner. Vi håper at du finner andre måter å takle å ha det vondt på. Det kan hjelpe å snakke med noen du stoler på. Gå en tur, hør på en fin sang, lag deg noe godt å spise, se på en serie, og snakk med noen. Dette kan f.eks. være helsesykepleier på skolen, eller en helsestasjon for ungdom. Du kan også kontakte Kors på halsen om du har det vondt.