Er det farlig å ta MDMA når jeg bruker Fontex?

Jeg har hørt det kan være farlig å ta MDMA når man går på noen typer antidepressiva. Jeg lurer på om det er farlig å ta MDMA når man går på Fluoxetin / Fontex?

Kvinne, 23 år fra Oslo
RUStelefonen svarer:
Fontex er en selektiv, serotonin reopptaks inhibitor (SSRI). Samtidig bruk av MDMA og SSRI øker risikoen for alvorlige bivirkninger. Det kan også gjøre at du ikke merker effekten av MDMA like godt som ellers. Risikoen øker ytterligere dersom du forsøker å øke mengden MDMA for å veie opp for dette.
En annen ting er grunnen til at du får SSRI-medisiner i utgangspunktet. MDMA er ikke å anbefale dersom du sliter med depresjon. Grunnen til det er at tiden i etterkant av MDMA-bruk ofte er vanskelig og mange opplever depresjon og nedstemthet, noe som kan bli forsterket hos deg dersom du sliter med dette i utgangspunktet.