Én halvliter hjemme i sofaen, 3-4 kvelder pr. uke. Hva tror dere PEth vil vise?

Jeg tar én halvliter hjemme i sofaen, 3-4 kvelder pr. uke mens fruen drikker Pepsi Max. Hva tror dere PEth vil vise? Jeg veier ca 80 kg, og har hatt dette drikkemønsteret i noen år.
PS! 4-5 ganger i løpet av sommeren hender det jeg tar 2-3 halvlitere utover sommerkvelden, så da er vel PEth noe høyere.

Mann, 50 år fra Oslo
RUStelefonen svarer:
Dette er et moderat inntak. (Vi antar du snakker om vanlig pils.) 1 liter pils = tre enheter alkohol. For menn er det anbefalt å holde seg under ca 15 enheter i uka. Det vil si under 5 liter pils i uka. Du drikker ca to liter i uka, det er godt innafor. Mer om dette kan du lese her.
Hva så med PEth? Det er ikke mulig å regne ut nøyaktig hvilken PEth-verdi et gitt alkoholinntak gir. Her opererer man derfor mer med visse «grenseverdier», som er slik:
• Konsentrasjoner under påvisningsgrensen for analysemetoden (<0,03 µmol/L) regnes som forenlige med totalavhold fra alkohol, eller bare lavt/ sporadisk inntak.
• Konsentrasjoner mellom 0,03 og 0,30 µmol/L regnes å være forenlige med et moderat og ikke nødvendigvis skadelig alkoholforbruk. Verdier i øvre del av dette området utelukker imidlertid ikke skadelig bruk, og kan gi grunn til å gjennomføre en detaljert alkoholanamnese, eventuelt tettere oppfølging av pasienter under behandling eller kontroll.
• Konsentrasjoner over 0,30 µmol/L representerer vanligvis et alkoholforbruk av en størrelsesorden som vil kunne være skadelig over tid.
Vi ville anta at du ligger (godt) innenfor moderat og ikke nødvendigvis skadelig alkoholforbruk (dvs. godt under 0,30 µmol/L). Merk at dette er en antakelse, men den er basert på at ditt inntak er godt innenfor det myndighetene selv betegner som moderat.
Håper dette var til nytte. Her er en grundig artikkel om PEth.