Drømmer og ubehag etter å ha sluttet med hasj

Hei! Jeg har røyket hasj i fire år, men brukt flere sterke rusmidler iår. Jeg har brukt kokain på fest, ecstasy, lsd å amfentamin. Jeg bestemte meg nylig for å slutte å har vært en uke uten rusmidler.. Jeg opplever mindre matlyst svette å de andre symptomer fra sluttfasen. Dette står jeg kanskje sterkt i for jeg klare å tenke at jeg ikke vil røyke for jeg vil ikke føle på disse ubehagelige tingene. Men inatt har jeg for første gang vært bevvist i drømmen, jeg sa ved et punkt » våkne våkne» å jeg slo meg selv.. Jeg husker jeg fikk ondt så ble veldig usikker igjen. Men så ar det tydelig rasisme i drømmen, barn ble drept. Hekser med tydelige krefter, husker også klokka halv syv og klokka halv tre i drømmen. Jeg drømte også at jeg møtte en gammel venn som jeg ikke er enn med lengre, hun nevnte at jeg var deprimert å jeg fortalte om et nylig selvmordsforsøk som er sant. Jeg husker også jeg tokk et trekk fra bongen åsså trakk jeg meg unna. Hele stua var full av marijuana planter…
jeg våknet å freaket ut for jeg har aldri drømt så mye å jeg har heller aldri hatt så mye detaljer å vært bevvist. Erndet jeg som har glemt hvordan man drømmer eller er dette et resultat av nylig rus stopp?

Kvinne, 21 år fra Troms
RUStelefonen svarer:
Dette høres ut som en veldig vanlig reaksjon på det å slutte med hasj. Veldig mange som slutter med hasj etter å brukt dette jevnlig over tid, opplever mareritt og veldig aktiv drømming. Når kroppen gjennomgår abstinenser sover du sannsynligvis ikke like dypt som du pleier. Dette kan påvirke drømmeaktiviteten, og at drømmene har mareritt-preg, er en del av abstinensen. Det som er viktig å vite, er at det går over, og du vil gradvis sove bedre og ha mindre voldsomme drømmer. Noen opplever å ha økt drømmeaktivitet i noen uker til måneder. Vi anbefaler deg å laste ned vår app HAP, dette kan hjelpe deg i sluttefasen.