Bor i kollektiv med en som ruser seg

Hei! Jeg har nylig flyttet i et kollektiv hvor jeg har oppdaget at han ene ruser seg. Han røyker hasj på rommet og tar ulike «syrer» som mdma, ecstacy og mer. Han plukker også en type sopp. Jeg syns det er svært ubehagelig, men vet ikke hva jeg skal gjøre med det. Bør jeg gi beskjed til utleier? Vedkommende har helt klart gjort brudd på leiekontrakten.

Kvinne, 19 år fra Oslo
RUStelefonen svarer:
Vi skjønner at du synes dette er ubehagelig.
Ofte kan det være fint å snakke med vedkommende selv først. Siden du er ny i kollektivet er jo egentlig det en gylden anledning til å snakke om hvordan dere ønsker å ha det i deres felles hjem. Du kan for eksempel si at du synes det er ubehagelig at han ruser seg hjemme, og at du ikke ønsker at han skal oppbevare noe ulovlig hjemme hos dere. Dersom dette er noe han kan respektere er det fint.
Hvis han derimot ikke respekterer dette, og fortsetter å ruse seg i kollektivet, kan du varsle utleier.