Zopiklone – er dette overdose?

Jeg har hatt insomni på mange år og har fått sovetablet Zopiklone fra3.5mg intil 7.5mg nå. Hvis tar jeg 10mg eller dobbel dose dvs. 15mg er det over dose? og hvordan er kosekvenser? Jeg ser frem for svaret.Tusen takk!

Mann, 77 år fra Hordaland
RUStelefonen svarer:
15 mg Zopiklone er ikke  en dødelig overdose, hvis det er det du lurer på. Men det er mer enn hva legen har foreskrevet.
Ved inntak av store doser, øker risikoen for det som kalles paradoksalvirkninger. Det innebærer at du blir utagerende, mister kontroll, og risikerer å utsette deg selv og andre for farlig adferd. I tillegg er det høy risiko for blackout. Jo større dosen er, jo større er risikoen for paradoksalvirkninger og blackout. Det samme gjelder når man inntar benzodiazepiner samtidig som man drikker alkohol.
Du kan lese mer om denne typen medisiner her.