Virker Imovane i så små doser?

Jeg har brukt imovane som sovemedisin i ca 2 år. Jeg har brukt 3 til 5 mg det meste av denne tiden. De siste ukene har jeg delt en tablett på 7.5 mg i 6 eller 7 biter, så da har jeg brukt ca 1 mg for innsovning, og det har stort sett virket godt. Er det en psykisk virkning, eller virker tablettene også med en så liten dose? Jeg har prøvd noen kvelder helt uten, men da får jeg ikke til å sove. Ville helst sluttet helt, men hvis jeg får sove på en så lav dose så er det kanskje like godt å fortsette med å bruke denne lave dosen?

Mann, 65 år fra Sogn og Fjordane
RUStelefonen svarer:
Over tid vil en slik dose ikke ha særlig reell effekt, men så lenge du opplever at det fungerer så er det kanskje sekundært hvorfor det fungerer? Klarer du å holde på en så liten dose, er vi enige i at det å få sove kanskje er viktigere enn å gå helt av – med mindre det er noen spesifikke grunner til at du burde slutte med det.
Vi i RUStelefonen er ikke leger og kan ikke gi deg medisinske råd, så vi anbefaler deg å snakke med legen din om det du ellers lurer på vedrørende dette.