Vil jeg få abstinenser om jeg slutter på Paralgin Forte?

Hei! Jeg har gått på 8 paralgin forte daglig i ca 2 1/2 år. Det siste halvåret har jeg gått på 4, fordi jeg ikke trenger di like mye lenger. Men den siste uken har jeg gått på 2 og en halv tabelett. En morgen, en halv dag og en kveld. Nå ønsker jeg å slutte. Om jeg stopper på di nå, vil jeg da få fysiske abstinenser? Jeg føler ikke jeg trenger di mer. Å ønsker nå å slutte. Men jeg er redd fysiske abstinenser som kaldsvetting på netter, mareritt osv. vil jeg få dette? Hva kan jeg forvente meg? På forhånd takk for svar. Ps legen min ønsker nedtrapping men nå er jeg på så lav dose at jeg ser ikke vits. Jeg. Føler heller ikke jeg har noe virkning av di allikevel.

Kvinne, 30 år fra Rogaland
RUStelefonen svarer:
Det kan være lurt å trappe ned selv om du ikke føler at du får noen virkninger av den dosen du er på nå. At du ikke har noen virkning av de, er fordi kroppen har blitt tilvent stoffet, og da vil kroppen også jobbe med å venne seg til å ikke lenger få tilført det. Det er dette som gir abstinenser.
Jo raskere du seponerer, jo mer ubehag vil du kunne få. Noe ubehag får du muligens uansett, som for eksempel mageproblemer, kaldsvetting, kvalme, muskelverk og feberfølelse. Du kan føle ubehag i alt fra noen få dager til et par uker. Vi anbefaler deg at du lager en nedtrappingsplan sammen med legen din.