Straffen for bruk av hasj for 15-åringer

jeg er 15 år gammel og lurer på om hva straffen for bruk av hasj er på så ung alder. er det samme bøter og fengselsstraff?

Kvinne, 15 år fra Oslo
RUStelefonen svarer:
Selv om den strafferettslige myndighetsalderen i Norge er 15 år, er det veldig uvanlig at 15-åringer får fengselsstraff. Om en 15-åring blir tatt for å bruke hasj eller andre narkotiske stoffer, får de som regel tilbud om ruskontrakt og hjelp. Det vil for eksempel bestå av jevnlige urinprøver for å kontrollere at rusmidler ikke blir inntatt, samtaletilbud med en helsesykepleier eller lignende, og samarbeid med politi/barnevern og foresatte. Du kan lese mer om hva som kan skje om du er under 18 år og har brutt loven her. Du kan lese mer om ruskontrakt her.