Sluttet å røyke, men har blitt alkoholiker

Hei
Nå har jeg sluttet å røyke. Har holdt opp i 10 uker, og det har vært uforskammet lett. Men problemet mitt nå, er at jeg (regner meg selv som) er alkoholiker.
Jeg drikker øl daglig, og jeg drikker fort 1 til 3 liter brennevin i løpet av en helg/uke.
Jeg har begynt å bli «smådesperat» når det ikke finnes brennevin i uka.
Finnes det noen plass jeg kan få hjelp til å redusere forbruket, eller er full stopp eneste alternativ?
Mvh (anonymisert)

Mann, 62 år fra Møre og Romsdal
RUStelefonen svarer:
Gratulerer med å ha klart å slutte å røyke! Du presiserer ikke om det er tobakk eller cannabis du har sluttet med, men uansett så er det en bragd du kan være stolt av.
Det er bra at du nå ønsker å ta fatt på alkoholproblemet ditt. Det finnes hjelp du kan få til det. Den enkleste måten du kommer i kontakt med hjelpeapparatet på, er å kontakte din fastlege og ta opp din situasjon der. Legen vil da kunne henvise deg videre til riktig hjelp. Du kan eventuelt undersøke om din kommune har noen tiltak som kan passe deg, dette finnes det som regel informasjon om på kommunens nettsider.
Hvorvidt du må stoppe helt eller om du klarer å redusere forbruket, er vanskelig for oss å si. For de aller fleste, er det vanskelig å redusere forbruket dersom en har et alkoholproblem. Det mange da opplever, er at det sklir ut igjen etter en tid. Derfor er det for de fleste enklere å stoppe helt – i hvert fall for en periode.
Vi ønsker deg lykke til videre!