Skal jeg fortelle barna mine at faren deres ruser seg?

Hei.
Jeg har barn med en mann som ruser seg på amfetamin og sobril hver dag. Vi bor ikke sammen lenger. Han er godt voksen. Barna er voksne, men de vet ingenting om dette. Sønnen min bor fortsatt hjemme hos far sin. Min datter sliter psykisk nå, og årsaken er ukjent.
Faren truer meg på livet hvis jeg sier noe til unga. Han har tidligere vært voldelig mot meg, og er veldig aggressiv. Men jeg er selvsagt bekymra, og klarer ikke la det ligge. Dette stresser meg mye! Hva er riktig å gjøre i denne situasjonen??

Kvinne, 40 år fra Hedmark
RUStelefonen svarer:
Vi har forståelse for at dette er en vanskelig situasjon. Det er likevel svært viktig å snakke med barn om rus i familien – også voksne barn. Nesten alle barn merker at det er noe som ikke stemmer hvis en forelder ruser seg daglig, og antagelig vet dine voksne barn allerede mer om situasjonen enn dere tror. Den klare oppfordringen fra oss er derfor å snakke med barna dine om dette.
Dersom barna dine trenger hjelp kan de blant annet få det hos Blå Kors Kompasset eller ved å kontakte Barnavrus.
Det er likevel viktig at du gjør dette på en måte som ikke setter deg selv i fare. Opplever du hans trusler som reelle kan du snakke med politiet om det, og/eller oppholde deg et annet sted enn hjemme sammen med noen du stoler på for en periode. Få gjerne politiets råd her!
Du er velkommen til å snakke mer med oss om situasjonen på telefon eller chat.