Skal henge med noen venner og vi skal ta rivo og alko.

Jeg har litt erfaring med små menger rivotril fra før av, men ikke mye
Jeg skal henge med noen venner og vi skal ta rivo og alko. Jeg starter med en 0,5 mg rivo og en cider også fortetter jeg hvis jeg ikke føler noe innen en time.
Skal vente en time mellom hver gang
Hva er tegnene jeg burde se etter. Både for meg selv og de rundt meg.
Hva er tengene for at jeg burde bekymre meg eller at jeg har tatt for mye.
Hva burde jeg se etter hos de andre i oppførsel og sånt. Når burde jeg be dem stoppe og når burde jeg ta kontakt med noen.
Vi bor i ca 10 min med bil fra flere typer sykehus greier, en politistasjon og en brannstasjon så om de skjer noe bruker de alltid under 5 min

Mann, 16 år fra Oslo
RUStelefonen svarer:
Det er fint at du orienterer deg om mulige farer og skader som kan oppstå ved bruk av rusmidler før du bruker dem. Vi kan gi deg informasjon om hvordan dette virker og hva som er faren med det, men utover det kan vi ikke gi deg noen veiledning om hvordan du kan blande alkohol og Rivotril.
På vår hjemmeside skriver vi om risikoer ved å blande alkohol og benzodiazepiner (Rivotril er et benzodiazepin) – «Det anbefales å ikke drikke alkohol mens du er på benzodiazepiner. Alkohol og benzodiazepiner forsterker hverandres dempende virkning. Både alkohol og benzodiazepiner brytes ned i leveren. Derfor vil disse stoffene nedbrytes saktere, noe som kan føre til en for høy konsentrasjon av medisinen i blodet. Som følge kan det oppstå bivirkninger som orienteringsproblemer, trøtthet og alvorlige pusteproblemer. Det kan også føre til koma og død. På lang sikt øker det sjansen på hukommelsestap, toleranse og avhengighet». I Felleskatalgoen står det som følger – «Samtidig bruk av klonazepam og alkohol og/eller legemidler med CNS-depressive egenskaper: Bør unngås. Slik samtidig bruk kan øke klinisk effekt av klonazepam, inkl. alvorlig sedasjon som kan resultere i koma eller død, økt respiratorisk og/eller kardiovaskulær depresjon».
Som du ser kan denne blandingen gi alvorlige konsekvenser og medføre alvorlige tilstander. Også pusteproblemer og pustestans som medfører død i alvorlige tilfeller. Du skriver også at du vil vente en time og kjenne etter effekt før du «fyller på».  Effekt av benzodiazepiner kan oppstå senere enn etter en time, og kan noen ganger ta flere timer før de har full effekt. Tar du mer etter en time vil effekten av det du har tatt slå inn samtidig med nytt inntak over tid og du setter deg selv i fare. Det er ikke sikkert at du får noen tegn på dette før du sovner, går i koma eller får pusteproblemer.
Avslutningsvis skriver du om avstanden og tid til hjelp hvis det skjer noe. Det kan jo oppleves som en trygghet, men pustestans og alvorlige organskader kan ikke alltid avverges av nød- og hjelpeinstanser etter at det har oppstått, så det er viktig at dere ikke tenker på det som en slags fullforsikring.