Samboer røyker hasj er redd for at barnevernet blir koblet på?

Jeg og min partner går i parterapi på familievernkontoret. Jeg har nå funnet ut at han ved enkelte anledninger de siste to årene har røykt hasj. Dette har han gjort sammen med sine kamerater når de er ute.
Vi har et barn sammen. Jeg har ikke merket noe til dette og han har aldri gjort det når han har ansvar for henne. Jeg har likevel fått et skikkelig tillitsbrudd til min partner, da han har løyet om dette til meg flere ganger. Jeg har derfor lyst å diskutere dette med en samtaleterapaut. Men så er jeg livredd for at barnevernet da skal bli koblet på.. selv om rusmisbruket ikke har skjedd i nærheten av meg eller barnet.. hva er egentlig prosedyren her?

Kvinne, 30 år fra Rogaland
Vi skjønner godt at du opplever dette som et tillitsbrudd, og at du har behov for å snakke om det. Vi vet at det å gjenoppbygge tillit kan være en krevende prosess og at det er lurt å jobbe med dette i samarbeid med terapeut.
Du skriver at dere går i parterapi og vi tenker at det er naturlig at du tar opp dette der. Hva som skjer videre hvis du gjør det vil nok avhenge  av terapeutens vurdering, det kommer helt an på om din partner sin bruk av hasj har gått ut over omsorg og trygghet for barnet deres.
Hvis terapeuten kobler på barnevern er det slik at de (barnevernet) først og fremst vil hjelpe dere (din partner) med å være så gode og trygge omsorgspersoner som mulig. De vil antakelig tilby oppfølging og samtaler og muligens be din partner om å avlegge urinprøver.
I denne artikkelen fra advokatfirma skriver de følgende:
«Hvor alvorlig er det at barnevernet har fått greie på at du har brukt hasj?
Alvorligheten avhenger av hvorvidt ditt hasjbruk har gått utover barna. Har du røyket en gang i blant, uten barnas tilstedeværelse, er vår erfaring at det sjelden resulterer i tiltak fra barnevernet. Dersom du bruker narkotika i stor grad og du anses som avhengig, vil det ofte bli ansett som misbruk. Slikt misbruk vil kunne lede til tiltak fra barnevernet