Har tidvis lest her inne, samt at leger sier at virkningen må være borte av la oss si diazepam, flunitrazepam og nitraepam., før du kjører bil. Jeg «føler» meg heldigvis alltid edru når jeg kjører bil 🙂

Fra lege får du faktisk IKKE et skikkelig/konkret svar, mens vedk. lege har sitt på sitt tørre fordi han har jo tatt opp dette med påvirkning av kjøreevnen. Er han lur har tom. journalført det….

Andre ganger sier leger null og nix, er du heldig får du et hint på apoteket. Hva om pas. er aldrende, med dårlig husk, og nettopp operert kneet sitt. Hva da? Hjelper lite med en innskutt setning da! Får vedkommende med seg dette? Osv….

Altså: selv om «noe» er lovlig eller ikke er bare tullball., er du likevel idiot og kriminell! Fordi du anses påvirket om de finner (rester) i blodet ditt. For hasj er det enda verre, men det er nå enn så lenge totalt forbudt i Norge, man kan ikke inneha førerkort. Dette blir målbopolitikk. Særlig hvis du sammenligner med lovlig (rus-) middel; alkohol. Dere skjønner hvor jeg vil. En som røyker en jount for 10 dgr siden er like trafikkfarlig som ——->>>>
mannen som var på fest til kl. 02, og deretter på vei til jobb kl 06, med stor fare for promille og bedøvende påvirkning. Selvsagt idioti og farlig, men prøver beskrive noen paradokser og svært foreldet politikk.

Skal man følge logikken ift en tullete restriktiv politikk knyttet til hasj, så bør man heller ikke kjøre bil påfølgende uke etter å ha inntatt 3 diazepam søndag. Da må du vente 7-8 dgr! Har dere hørt om em en lege som har sagt det. Denne halveringstiden er iallfall 1 (!)halveringstid – ekstremt langvarig. Dessuten brytes diazepam ned til andre trafikk farlige stoffer på sin vei «ut».

Det ser ut som politikk hever seg over veitrafikkloven og også de drepte i trafikken. Beklager slike sterke ord. Å bli kjørt ihjel av en som røykte hasj eller alkohol er meg likegyldig. Men det er ikke det når hasjbrukeren kjører 45 mim etter inntak. Eller promillesjåføren etter 6-7 shots på 30 min! – og så Vil kjøre hjem.

Så, tilbake til start:
1. legen (e) evner ikke å si hvor lenge man skal vente før virkning er over. Dette til tross for at dette er narkotika., selv om transit er apoteket.
2. Man har uansett selv ansvar for å kjøre edru. Men det er ikke mulig å vurdere. Jeg føler meg helt (!!!) normal etter 3 diazepam 2 dgr etter inntak
3. hva med å legetimere at man har små (gamle) nivåer av hasj i blodet?
4. kutt helt ut lovlighet av å kjøre bil ved bruk av nevnte stoffer.

Her er jeg spent på svaret deres.! 🙂
Legen vet som sagtnille ikke og selv føler jeg meg edru og «kvikk og kjapp»! Jeg har forøvrig kun brukt lovlig lege- langet diazepam og oxazepam. Moralsk er jeg sikkert en forbryter….

Og hva med hasjrøykeren som tok en joint for 3 uker siden. Her måtte det iallfall være bedre med en form for straff etter nivå i blodet og ikle skjære alle over en kam.

Som dere skjønner, irriterer dette meg, det er urettferdig og lite/unøyaktig regulert forutsatt/dersom små mengder i blod). La det også være sagt/presisert at jeg selvsagt ikke er tilhenger av dødsfall i trafikken. Rusbruk og bilkjøring hører ikke sammen, men det gjelder, men også noen
Politikere og byråkrater må utøve sin oppgave bedre enn idag. Svært mange har eldgamle holdninger og lite kunnskap.

Forresten, helt uten sammenheng, bruk refleks!

Mann, 47 år fra Troms


RUStelefonen svarer:

Vi får ikke helt tak i hva du spør om her men på generelt grunnlag kan vi si at vi ikke uttaler oss politisk om lovgivning og rusmidler. Når det gjelder bruk av rusmidler/legemidler og bilkjøring er vi enige med deg i at rusbruk og bilkjøring ikke hører sammen uavhengig av hva slags stoff det gjelder og dets legale status.

Når vi snakker om rusgivende midler og førerkort er det naturlig å nevne at det er to forskjellige lovverk som regulerer dette. Det ene er veitrafikkloven som sier at du ikke skal kjøre bil når du er beruset og som angir grenseverdier på hvor mye stoff du kan ha i blodet og fortsatt kjøre. Her er det tatt utgangspunkt i en alkoholpromille på 0,2 og konsentrasjonen av andre stoffer blir konvertert opp mot det. Hvis du bryter denne loven kan du straffes med bøter og/eller fengsel og du kan miste førerretten.

Det andre lovverket som regulerer bilkjøring og rusmidler er førerkortforskriften – helsekrav til innehaver av førerkort. Denne sier at man må være edruelig for å innfri krav til helseattest. Dersom man ikke innfrir kravene til helseattest kan man miste sin førerrett uten at man bryter loven på noen måte. Her er det altså ikke snakk om noen straffereaksjon som når du bryter veitrafikkloven. Det betyr at man kan miste førerrett uten å ha kjørt i påvirket tilstand dersom lege eller andre melder bekymring om din helse (rusbruk). Dette er uavhengig av rusmiddelets legale status.

Merk at denne forskriften om helsekrav til førerkort også åpner for at du faktisk kan bruke visse narkotikaklassifiserte stoffer og samtidig kjøre bil lovlig, sett at du oppfyller de øvrige kriteriene som gjelder i slike tilfeller. Dette er nærmere beskrevet i forskriften.

Vi vet at det har vært tilfeller der personer som har brukt cannabis har mistet førerkort selv om inntak har vært beskjedent og vedkommende ikke har kjørt bil under påvirkning. Noen har opplevd dette som urettferdig og foreningen NormalNorge jobber aktivt for å påvirke praksis rundt dette.